A modern korban, amikor dekorációról beszélünk, a szó jelentése által a tárgy dekoratív, azaz a szépérzékre gyakorolt pozitív hatásaira asszociálhatunk. Azonban a dekorációnak sokkal magasabb funkcionalitása van a szemet gyönyörködtető díszítésnél.
Otthonunk dekorációs elemeinek – ide értve a fali képeket, de még a fürdőszobai csempét is – hatását fogjuk kielemezni.
De mi is az a dekoráció?
A dekoratív szó a középkorilatin „decorare” (azaz „díszít” illetve „felcsinosít”) szóból ered, amely a „decere” azaz „illik” igéből származik. Később a franciák is átvették a kifejezést, hazánkba pedig a német kultúrából emelődött át.
A 19. század elején gyakran használták a szót katonai kitüntetésekre és becsületjelvényekre vonatkoztatva, amelyek ha belegondolunk, valóban dekorálták az egyént, hiszen a kitüntetéseket a ruházaton jól látható helyre tették, amely csinosította, egyben érdemekkel és becsülettel vizuálisan mindenki számára jól láthatóan felruházta a viselőjét.
A szó etimológiájának levezetésével a célunk az, hogy jobban érzékeltessük: a dekoráció szó eredeti jelentése szerint nem kizárólagosan (vagy nem csak) a tárgyi, materiális szépítést fejezi ki, hanem a belső, azaz nem látható gazdag tartalmakkal történő rendelkezésre is utalhat.
Jusson eszünkbe mindig, amikor dekorálunk, hogy eközben nem csak szépítjük a környezetünket, de belső értéki tartalmakkal is felruházzuk azt.
Hogyan hat vissza ránk otthonunk dekorációja?
Amikor faliképet vagy akár fürdőszobai csempét választunk, szintén belső hangunkat követjük: nem csak az a szempont, hogy színvilágában, méretében illeszkedjen a választott ábrázolás a helyiségbe, hanem, hogy a választott díszítő elem összhangban legyen saját ízlésünkkel, és ezzel együtt értékrendünkkel is.
A saját ízlésünk mentén kiválasztott dekoráció így később – amikor rápillantunk – visszahat ránk, megerősíti azokat a tulajdonságainkat és értékeinket, amelyek mentén a díszt magát kiválasztottuk.
Fontos tehát, hogy nem csak saját küllemünk dekorálásánál, hanem faliórák, fali képek esetén, de még a fürdőszoba és konyha burkolásánál is kövessük saját ízlésvilágunkat, hiszen a választott dekorelemek erősen reflektálnak majd vissza ránk. Ez az elsődleges szempont.
Miért jó, ha nem követjük az aktuális dekorációs trendeket?
Van egy – az otthonunkat tekintve másodlagos – szempont is a dekorációk és egyben burkolatok kiválasztásánál. Ez a szempont az, hogy az általunk alkotott külcsín hogyan hat majd azokra az emberekre, akik otthonunkba lépnek.
Ahogy fent kitértünk rá, a dekorációs elemek erős kivetüléssel bírnak a dekoráló személy értékrendjére nézve. Egy látogató számára azonnal nyilvánvaló lesz, hogy szeretjük a kávét, amint meglátja a kávémintásbögrét a konyhapulton, vagy ha rátekint az antik komódra a nappaliban, tudni fogja, hogy a vintage stílus áll hozzánk közelebb.
Az ablakban sorakozó növények tudatják, hogy szeretjük a természetet, a nagy választékú különböző fűszertartó edények pedig arra utalhatnak, hogy szeretünk főzni. A kiválasztott dekorációnak itt tehát üzenethordozó jellege van, amely bemutat értékrendünkből vagy jellemünkből valamit az otthonunkba látogatónak.
Fontos szerep ez, hiszen ezek a benyomások erősen befolyásolják a mások általi megítélésünket. Egy dekorációs elem kommunikációt is indulhat el a fogadó fél és a látogató között: „te is szeretsz olvasni?” „Az én kedvencem is a tulipán!” eközben pedig olyan értékeket fedezhetünk fel egymásban, amelyek egyébként rejtve maradtak volna, ha nem indítja el a beszélgetést egy fűszertartó, egy Jukka pálma az ablak előtt, vagy egy festmény a falon.
A megfelelő dekorelem kiválasztásánál tehát tekintettel kell lennünk arra is, hogy milyen üzenetet szeretnénk közvetíteni másoknak amellett, hogy milyen visszahatást jelent ránk nézve a dekoráció, amelyet választottunk.
Ha nem a saját ízlésvilágunkból és érdeklődési körünkből táplálkozik a bennünket körülvevő legszorosabb és legintimebb terület – az otthonunk – dekorációja, hanem kizárólag trendszerű katalógusból állítjuk azt össze, akkor az otthonunk elveszíti egyéni jellegét, valamint a dekoráció magunkra és másokra vetülő hatásait is eltorzítjuk.
A különleges dekoráció tehát nem létezik. Legalábbis nem abban az értelemben, amilyenben a kedves olvasó várná a választ: a különleges a dekorációban az, ami magából a dekorálóból ered: megmutatja az ő pozitív belső tartalmát, aki dekorálási tevékenysége közben – talán nincs is ennek tudatában -, de saját belső gazdagságának kivetülésével díszíti fel környezetét.
Kép forrása: Pixabay.com