A fuvarozó szakmában egyre nagyobb problémát jelent a sofőrhiány. Az európai cégek kétségbeesetten keresnek megoldást, hogy pótolják a hiányzó munkaerőt, így egyre gyakrabban fordulnak külföldi, például román, ukrán, sőt indiai sofőrök felé. De vajon érdemes-e egy magyar cégnek indiai sofőrt alkalmazni?
Ha megnézzük pl. a nyergesvontató állásokat a Sofőr állás oldalát, láthatjuk, hogy jó néhány hazai cég is keres pályázókat. A cégek elsősorban a magyar munkavállalókat részesítik előnyben, ennek okáról ebben a cikkben olvashatsz bővebben.
Az indiai sofőrök foglalkoztatásának nehézségei
Ez a feladat, bizony több kihívást is tartogathat a cég számára. Elsősorban a kultúra különbözősége jelenthet akadályt. Az európai és az indiai közlekedési morál gyökeresen eltér egymástól, ami nehezíti a beilleszkedést. Ráadásul sok esetben nemcsak az európai nyelveket nem beszélik, hanem az angolt is csak alapszinten, ami megnehezíti a kommunikációt és a betanítást.
A beilleszkedés folyamata is időigényes, mivel hosszabb ideig tart az európai szabályok és elvárások megismerése. Egy indiai munkás esetében gyakran előfordul, hogy hosszabb ideig csak tapasztalt kolléga mellett, betanulóként tud dolgozni, amíg meg nem szerzi a szükséges tapasztalatokat.
Azért előnyei is lehetnek a keletről érkező munkavállalóknak
Az egyik legfontosabb, hogy szorgalmasak és kitartóak. Nem panaszkodnak, elfogadják a munkát, amit rájuk bíznak, és hajlandóak keményen dolgozni. Toleranciájuk, valamint az, hogy nem riadnak vissza a nehézségektől, extra előnyt jelent.
Egy másik fontos szempont, hogy az indiai dolgozók alkalmazása segít szegény családok megélhetésében. Sokan közülük hazájukban nehéz körülmények között élnek, így számukra a munkalehetőség hatalmas előrelépést jelent. Azt is említsük meg, hogy drága a hazautazás, így az indiai munkások általában hosszabb időt töltenek el külföldön, és maximálisan kihasználják azt.
Miért nincs elég sofőr hazánkban?
Az egyik legfőbb ok, hogy Nyugat-Európában kedvezőbb fizetések várják a sofőröket, így sokan inkább külföldön próbálnak szerencsét. Emellett a szakma elöregedik, hiszen a fiatalok számára nem vonzó, így az új generáció nem lép a régi “motorosok” helyére. A környező országok sofőrjei is hasonló okok miatt inkább más, jobban fizető piacokat választanak.
A fiatalok azzal is tisztában vannak, hogy a kamionos munka rendkívül megterhelő a szervezet számára. Az állandó ülőmunka, a hosszú utak és a rendszertelen alvás megterhelik a testet és a lelket is, ami az idő előrehaladtával egészségügyi problémák kialakulását hozza magával.
Mindezen tényezők miatt a sofőrködés egy keresett szakma lett, ami a béralku szempontjából is fontos. A cégek gyakran magasabb bérekkel és jobb feltételekkel próbálják megnyerni a kevés elérhető munkavállalót.
Az indiai munkaerő, az égető sofőrhiány enyhítésére pillanatnyi megoldást jelenthet, de hosszú távon a fiatal generáció bevonása lenne a legjobb megoldás.
Kép forrása: Pixabay.com
Hirdetés (X)