Az önéletrajz szerepe az elmúlt években teljesen átalakult. Évtizedekkel ezelőtt még leginkább adminisztrációs célja volt, ezzel igazoltuk, hogy beadtuk a jelentkezésünket az adott pozícióra, és így az interjúra általában mindig megkaptuk a lehetőséget. Ez azonban idővel megváltozott, és az önéletrajz kialakítására is jobban oda kell figyelni.
A kreatív önéletrajz jelenti a megoldást?
Az elmúlt időszakban igazán népszerűek lettek a látványos, kreatív önéletrajzok. Sokan azt a megközelítést választották, hogy a megjelenéssel próbálják felhívni magukra a figyelmet. A CV Shark önéletrajz leírása azonban megmutatja, hogy ez nem a leghatékonyabb módszer. Ma már több cég is foglalkozik CV design tervezéssel, ezek általában hatalmas sikereket ígérnek, de sokszor lesz csalódás a vége.
A probléma abból fakad, hogy a kreatív, látványos önéletrajz sablonok készítői csak egy dologra figyelnek: vizuális értelemben szép legyen a dokumentum. Ez azonban még nem jelent garanciát a sikerre. Persze felmerülhet a kérdés, hogy mégis mikor lehet sikeresnek, hatékonynak nevezni egy önéletrajzot?
A CV-nek egyetlen feladata van: bejuttasson minket az interjúra. Ha ez rendszerint teljesül, akkor tudhatjuk, hogy az önéletrajz kialakítása megfelelő. Ehhez azonban tudni kell azt, hogy mégis milyen elvárásokat támasztanak a cégek a dokumentum felé.
Az egyértelműen látható, hogy a kreatív önéletrajzok nem működnek. Egy modernnek nevezett CV, vagy egyedi módon esztétikus dokumentum nem fog minket bejuttatni az interjúra, sőt, sok esetben még hátráltathat is benne. Az önéletrajz kialakítását is alaposan meg kell tervezni és több szempontot is figyelembe venni.
Dizájnos önéletrajz fekete-fehérben?
Ez egy alapvető kérdés, amit fel kell tennünk magunknak. A mai napig rengeteg HR-es, cégvezető nyomtatja ki a jelentkezők önéletrajzait a válogatás során, vagy éppen az interjú előtt. Egy kreatív, látványos CV azonban nem igazán mutat jól fekete-fehérben. Lehet a monitoron szépek a színek, de kinyomtatva egy papíron már szürke maszattá válnak, olvashatatlan lesz a fontos információ.
Meg kell határozni a célcsoportot, valamint a kommunikációs célt. Előbbi esetében egyértelműen a HR-es vagy a toborzással, kiválasztással foglalkozó szakember lesz a “célszemély”. A kommunikációs cél pedig nem más, mint mindenáron bejutni az interjúra. Egy kreatív önéletrajz sok esetben nem adja át hatékonyan a létfontosságú információkat.
Felejtsük el a könnyebb utat!
Sokszor azért választják a kreatív, design, sablon önéletrajzokat, mert sokkal egyszerűbb elkészíteni. Kevesebb információnak van hely, kevesebb mondatot kell írni és a tartalommal sem kell annyira foglalkozni. Pont ez a legnagyobb hátránya is, mivel kimaradhatnak olyan fontos adatok, amelyek növelik az esélyeinket az interjú lehetőségre.
A megspórolt munkával valójában a hatékonyságból spórolunk. Felejtsük el a kreatív önéletrajzokat, a tartalmon legyen a fókusz!
Kép forrása: Pixabay.com
Hirdetés (X)